De werkbaarheidscheque: subsidie voor Vlaamse ondernemingen
De werkbaarheidscheque ondersteunt u nu ook bij verbeteracties n.a.v. Corona.
Met de werkbaarheidscheque kunnen Vlaamse ondernemingen (met minstens 1 werknemer) uit de profitsector en ook organisaties uit de socialprofitsector tijdelijk tot € 10.000 steun krijgen. Met deze subsidie wil de overheid je motiveren om knelpunten rond werkbaar werk binnen de organisatie in kaart te brengen en aan te pakken. Bijkomend is er voor KMO’s een tijdelijke verhoging voorzien van € 5000 voorzien binnen de KMO Portefeuille voor acties rond werkbaar werk.
Wat zijn werkbaarheidscheques?
Het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) lanceert de werkbaarheidscheques om bedrijven te motiveren om in te zetten op werkbaar werk. Deze cheque is een subsidie waarmee ondernemingen beroep kunnen doen op de expertise van erkende dienstverleners.
· Analyse om de werkbaarheid in kaart te brengen
· Het opstellen van een actieplan rond werkbaar werk
· Monitoring en opvolging van de verbeterprojecten
Uitbreiding ten gevolge van Corona
De werkbaarheidscheque zal tijdelijk worden uitgebreid om verbeteracties mogelijk te maken in de vorm van advies, begeleiding en opleiding, waarbij telkens aandacht moet zijn voor het psychosociaal welbevinden van de medewerkers, en dit voor:
· Aanpassingen aan de werkpost en de arbeidsorganisatie, die ten goede komen van de werkbaarheid en de veiligheid van de werknemers, in de gewijzigde context t.g.v. de Corona-pandemie
· Competentieversterking noodzakelijk om te kunnen werken in een gewijzigde arbeidscontext
· Aanpak van de impact op het psychisch welbevinden van de werknemers en werkgevers
Enkele voorbeelden van hoe deze uitbreiding kan gebruikt worden bij de heropstart van het werk in tijden van Corona:
· Hoe zorg je ervoor dat het veilig is én dat medewerkers zich veilig voelen?
· Hoe moet het werk hiervoor georganiseerd worden, zowel op vlak van fysieke uitvoering als op vlak van processen (bv. aantal toelaatbare klanten, signalisatie, werkproces herorganiseren om de nodige afstand tussen medewerkers te garanderen, enz.)?
· Hoe bereid je de medewerkers hierop voor?
· Hoe zorg je ervoor dat medewerkers nieuwe richtlijnen effectief toepassen op een manier die voor hen werkbaar is?
Wie komt in aanmerking?
Deze maatregel richt zich op alle ondernemingen uit de profitsector (zowel voor grote ondernemingen, kmo’s als eenmanszaken) met vestiging in het Vlaamse Gewest. Organisaties uit de social profit (o.m. vzw's) kunnen hier ook een beroep op doen . Nog tot 31 december 2020 kan dit maximaal drie keer en dat voor een maximumbedrag van 10.000 euro. Let wel, het steunpercentage van de Vlaamse overheid bedraagt 60%. Als ondernemer moet je dus zelf nog 40% cofinanciering voorzien. Als je dus een project hebt dat in totaal 2.000 euro kost, kan je voor 1.200 euro cheques aanvragen en moet je zelf 800 euro betalen.
Hoe aanvragen?
Je kan de cheques aanvragen via de online applicatie van ESF-Vlaanderen . Daarbij moet je een factuur opladen van de geregistreerde dienstverlener, wat ze precies voor je ondernemen én een verklaring op eer.
Logflow werd door de Vlaamse Overheid erkend als dienstverlener en biedt diensten aan die passen binnen deze subsidie. Bij ons kan u terecht om via de werkbaarheidscheques te investeren in welzijn op het werk. Voor mee informatie kan u steeds terecht bij Thomas Van Landeghem via het nummer 0472/35 95 16 of via e-mail thomas.van.landeghem@logflow.be.
Interessante links
https://www.vlaanderen.be/werkbaar-werk
https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/werkbaarheidscheques
Geplaatst op: 17.11.2020